Główna » Nauka » Czy wiesz, że… Asteroida wielkości słonia mija Ziemię

w ,

Czy wiesz, że… Asteroida wielkości słonia mija Ziemię

Asteroida wielkości słonia mija Ziemię w jednym z najbliższych spotkań w historii. Kosmiczna skała przeszła w odległości około 3 540 kilometrów nad powierzchnią Ziemi w "niebiańskim near-miss". Dla porównania, niektóre satelity orbitują na wysokości ponad 33 796 kilometrów.

Asteroida wielkości słonia mija Ziemię w jednym z najbliższych spotkań w historii. Kosmiczna skała przeszła w odległości około 3 540 kilometrów nad powierzchnią Ziemi w „niebiańskim near-miss”. Dla porównania, niektóre satelity orbitują na wysokości ponad 33 796 kilometrów.

Przewidywano, że kosmiczna skała, nazwana 2023 BU, zbliży się do południowego krańca Ameryki Południowej około godziny 12.29 w piątek, zaledwie 2 200 mil (3 540 km) nad powierzchnią Ziemi.

To sprawia, że jest to czwarte najbliższe przejście asteroidy nad Ziemią, jakie kiedykolwiek odnotowano.

Dla porównania, niektóre satelity orbitują na wysokości ponad 21 000 mil (33 796 km).

NASA przekonywało, że skała nie miała szans na uderzenie w Ziemię – a nawet gdyby przeleciała zbyt blisko, naukowcy powiedzieli, że większość z niej spłonęłaby w atmosferze.

Jej rozmiar został porównany do słonia lub minibusa.

Robotyczne teleskopy przechwyciły obraz asteroidy

Podczas gdy każda asteroida w pobliżu Ziemi doświadczy zmiany trajektorii ze względu na grawitację planety, 2023 BU podeszła tak blisko, że oczekuje się, że jej ścieżka wokół Słońca została znacząco zmieniona.

The Virtual Telescope Project, potężny zestaw prawdziwych, zrobotyzowanych teleskopów, które są zdalnie dostępne online, uchwycił ją przechodzącą w odległości 37 000 km (23 000 mil).

Obraz został uchwycony przez jednostkę robotyczną projektu „Elena”.

Projekt napisał w poście na swojej stronie internetowej: „Obrazowanie nie było łatwe, ponieważ niebo było pochmurne przez większość czasu, więc musieliśmy wielokrotnie opóźniać nasz przekaz na żywo.

„Mieliśmy szczęście: w pewnym momencie niebo poprawiło się i choć było dalekie od przejrzystości, mogliśmy dostrzec i śledzić tę skałę, dzieląc się doświadczeniem w czasie rzeczywistym z bardzo ogromną międzynarodową publicznością.

„Mogliśmy ją śledzić, zanim wróciły chmury: w tym momencie 2023 BU znajdowała się w odległości około 28 500 km od centrum Ziemi, około 22 000 km nad powierzchnią Ziemi”.

Ta sama asteroida mijała Ziemię tysiące razy

Profesor Don Pollacco, z wydziału fizyki Uniwersytetu w Warwick, powiedział zanim kosmiczna skała przeleciała obok: „Wciąż istnieją asteroidy przecinające orbitę Ziemi, które czekają na odkrycie. 2023 BU to niedawno odkryty obiekt podobno wielkości małego autobusu, który musiał już tysiące razy mijać Ziemię.

„Tym razem przelatuije on zaledwie 2200 mil od Ziemi – zaledwie 10% odległości do Księżyca – niebiański near-miss.

„W zależności od tego, z czego składa się 2023 BU, jest mało prawdopodobne, aby kiedykolwiek osiągnęło powierzchnię Ziemi, ale może zamiast tego spalić się w atmosferze jako genialna kula ognia – jaśniejsza niż księżyc w pełni.

„Jednak prawdopodobnie istnieje wiele asteroid, które pozostają nieodkryte. Mogłyby przeniknąć przez atmosferę i uderzyć w powierzchnię – rzeczywiście wielu naukowców uważa, że możemy być świadkami takiego wydarzenia”.

Asteroida została odkryta przez astronoma amatora Gennadiya Borisova, z jego obserwatorium Margo w Nauchnyi na Krymie.

Źródło: Asteroid the size of an elephant passes Earth in one of closest encounters ever