Główna » Nauka » Czy wiesz, że… Szczątki rodziny neandertalskiej znalezione w syberyjskiej jaskini

w

Szczątki rodziny neandertalskiej znalezione w syberyjskiej jaskini. Analiza genetyczna kości i zębów ujawniła pokrewieństwo między grupą neandertalczyków.

Naukowcy przyjrzeli się DNA pobranemu ze szczątków 13 neandertalczyków, którzy żyli w Azji około 54 000 lat temu i znaleźli wśród nich zaskakujące związki.

Neandertalczycy (Homo neanderthalensis) byli grupą homininów, które żyły obok współczesnych ludzi i krzyżowały się z nimi, aż do zniknięcia około 40 000 lat temu. Rozpoznawalni dzięki beczkowatym klatkom piersiowym, krępej budowie ciała i wyrazistym brwiom, neandertalczycy zostali wyhodowani z istnienia; większość osób chodzących dziś po ulicach ma w swoim genomie neandertalskie DNA.

Niedawno przebadana grupa neandertalczyków żyła w górach Ałtaj, na terenie dzisiejszej południowej Rosji. Siedmiu z tej grupy było mężczyznami, a sześciu kobietami; na podstawie analizy zespołu ośmiu było dorosłymi, a pięciu dziećmi lub nastolatkami.

Ich szczątki znaleziono w jaskiniach Chagyrskaya i Okladnikov, około 60 mil od słynnej Jaskini Denisowej (nazwanej tak ze względu na odkrycie w niej szczątków Denisowian). Analiza DNA z kości i zębów – największa w historii sekwencjonowania w jednym badaniu – została opublikowana w tym tygodniu w Nature.

„Fakt, że żyli w tym samym czasie jest bardzo ekscytujący. Oznacza to, że prawdopodobnie pochodzili z tej samej społecznościj” – powiedział Laurits Skov, badacz z Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i główny autor badania, w komunikacie instytutu. „Po raz pierwszy możemy wykorzystać genetykę do badania organizacji społeczności „.

Badacze stwierdzili, że niektóre osobniki z Chagyrskaya Cave były blisko spokrewnione. Był tam ojciec i córka, a także para krewnych drugiego stopnia: młody chłopak i, w oparciu o wiek i płeć drugiego osobnika w chwili śmierci, kuzyn, ciotka lub babcia.

Jaskinia Denisowa była zajęta przez Neandertalczyków i Denisowców mniej więcej w tym samym czasie, kiedy Neandertalczycy żyli w Jaskini Chagyrskiej. Pomimo bliskości obu jaskiń, różnica w kamiennych artefaktach i dowody genetyczne wskazują, że w okresie 20 000 lat przed zamieszkaniem Jaskini Chagyrskiej neandertalczycy Denisowi nie rozmnażali się z przodkami neandertalczyków z Jaskini Chagyrskiej.

Mitochondrialne DNA pobrane od osobników z jaskiń Chagyrskaya i Okladnikov wskazywało jednak, że istniał jakiś związek przodków między społecznościami zajmującymi te miejsca.

Zespół porównał również genetyczne zróżnicowanie z chromosomów Y neandertalczyków (które jest dziedziczone z ojca na syna) z różnorodnością z mitochondrialnego DNA, które jest matrylinearne. Na podstawie wspólnych wariantów w DNA osobników zespół stawia tezę, że neandertalczyków takich jak ci w jaskiniach Chagyrskaya i Okladnikov łączyła głównie migracja kobiet, a nie mężczyzn.

„Aby określić, jak społeczności były połączone, spojrzeliśmy na mitochondrialne DNA (które jest dziedziczone z matki na dziecko) i chromosom Y (który jest dziedziczony z ojca na syna” – powiedział Skov w e-mailu do Gizmodo. „Kiedy badamy neandertalczyków z Chagyrska, stwierdzamy, że mitochondria są bardzo różne, ale chromosomy Y są podobne – więc to sugeruje, że to kobiety są mobilne”.

Być może najbardziej fascynującym aspektem pracy jest jednak bliskość powiązań między osobnikami znalezionymi w tym samym miejscu. Nie jest niczym zaskakującym, że neandertalscy krewni trzymaliby się razem, ale szczególną rzeczą jest zobaczyć tę bliskość przejawiającą się w szczątkach znalezionych w jednym miejscu.

Ponieważ znaleziono więcej dowodów genetycznych, a techniki analizy starożytnego DNA uległy poprawie, będziemy mogli dowiedzieć się więcej o tym, jak żyli ci starożytni krewni człowieka.

Źródło: Remains of Neanderthal Family Found in Siberian Cave